Blijf relaxed en vitaal: ga lekker fietsen

Deel nu...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

Op oudere leeftijd is het moeilijk om vitaal en ontspannen te blijven. Met het ouder worden verliest u kracht en souplesse, u wordt strammer en stijver. De bewegingen van alledag worden steeds minder intensief en wat eentoniger. Maar het proces van ouder worden kan positief worden beïnvloed door middel van bewegen, fietsen is hiervoor een goede oplossing.

Fietsen is gezond, voor iedereen dus ook voor ouderen. Fietsen is een laagdrempelige sport, bijna iedereen kan wel fietsen, of leren fietsen. Met een goedkope fiets kun u al aan de slag. Wanneer u lange tochten niet meer volhoudt, of het trappen erg zwaar vindt, is de e-bike/elektrische fiets wellicht iets voor u.

Voorkomen van ziekten

De top 3 meest voorkomende aandoeningen bij ouderen zijn: hart- en vaatziekten,verhoogde bloeddruk en beroerte. Al deze aandoeningen kunnen voorkomen worden door gezond te leven. Fietsten is hiervoor een perfect middel.

Alle drie deze aandoeningen hebben te maken met het vernauwen van de kransslagaderen, die het hart van bloed voorzien. Regelmatig fietsen verbetert de samenstelling van het bloed en de stroming ervan. Dat zegt arts en onderzoeker (en fietsfanaat) Annabelle Slingerland van het Leids Universitair Medisch Centrum. “Het is ook goed voor de flexibiliteit van de bloedvaten en de toestand van de vaatwanden. Door beweging worden afvalstoffen beter afgevoerd en neemt de kans op dichtslibbende vaten af. Een half uur fietsen per dag is voldoende, maar als de vaatwanden al zijn aangetast, is het beter elke dag een uur te fietsen.” Als je vindt dat dat te veel tijd kost, dan raadt Slingerland aan het fietsen in te bouwen in het dagelijks leven, zoals fietsen naar het werk. Met fietsen win je ook weer tijd terug, zegt Slingerland. De uitleg daarbij is dat je je fitter gaat voelen en meer zin hebt om dingen aan te pakken.

Ontspanning

Veel mensen beseffen niet dat ouderen ook wel degelijk stress ervaren. Bijvoorbeeld door verveeldheid, eenzaamheid of onzekerheid. Langdurige stress heeft effect op je gezondheid, dat weet iedereen. Vooral bij ouderen zijn de gevolgen van aanhoudende stress ernstig. Dit heeft te maken allerlei factoren zoals lichamelijke veranderingen als mentale veranderingen. Chronische stress kan voor grote schade zorgen en het kan het leven behoorlijk negatief beïnvloeden.Chronische stress maakt dat het lichaam hormonen aanmaakt zoals adrenaline en cortisol. Voor korte tijd is dat niet erg. Maar chronische stress leidt uiteindelijk tot dezelfde soort ontstekingsreacties in de bloedvaten als te veel vet. Langdurige stress is ook slecht voor de hersenen. Regelmatig actief bewegen helpt je lichaam en je geest goed te ontspannen. Dus pak de fiets en ga een gezond leven tegemoet!