Autobanden: de verschillen

Wat zijn de verschillen en wat is eigenlijk de oorsprong van de autoband zoals wij die nu kennen?

De eerste luchtbanden
In 1841 is de luchtband uitgevonden, eerst alleen bestemd voor fietsen. De uitvinder, Robert William Thomson, ontdekte dat, in tegenstelling tot vloeistoffen, lucht niet wordt samengedrukt maar samengeperst. Het gevolg van dat samenpersen is dat de druk groter wordt en daardoor ook de stevigheid. Luchtbanden hebben het rijcomfort flink verbeterd.

Drie soorten
In de loop van de jaren zijn er drie bandensoorten ontwikkeld: diagonaalbanden, radiaalbanden en gordelbanden. Een diagonaalband heeft schuin of overhoeks over elkaar lopende vezels, bij radiaalbanden lopen die vezels haaks ten opzichte van de rijrichting en een gordelband heeft een extra gordel onder het loopvlak voor vergrote stugheid in het loopvlakbereik.

Voor elk weertype een eigen autoband
Een winterband is van een zachtere rubbersoort dan een gewone autoband. Het profiel heeft zogenaamde lamellen waardoor een betere grip ontstaat bij winterse omstandigheden. Nadeel van een winterband is dat het snel slijt bij niet-winters weer. Het is dus niet slim om laks te zijn en na de winter je winterbanden te laten zitten.

De vierseizoensbanden (ook wel bekend als all-weatherbanden of all season banden) spelen min of meer in op het gemak van het hele jaar op dezelfde banden rijden. Deze banden hebben dan wel voordelen ten opzichte van zomerbanden, maar zijn nooit zo veilig als winterbanden. Op een besneeuwde helling zul je aan de vierseizoenenbanden dus niet genoeg hebben. Regenbanden zijn zomerbanden, geoptimaliseerd tegen aquaplanning. Regen veroorzaakt vaak een gladde filmlaag op het wegdek door olie en/of rubberresten. Het V-vormig profiel op de autoband maakt dat waterafvoer gemakkelijker is.

Thuis komen met de reserveband
Een autoband is een gebruiksartikel en kan dus stuk. Mocht het je overkomen dat je een lekke band hebt, heb je gelukkig een reserveband in je kofferbak. Je zou kunnen volstaan met alleen een band, omdat met je velg meestal niets mis is, maar een complete band is een stuk sneller te verwisselen. Vaak is het reservewiel kleiner, ook wel een thuiskomertje genoemd. Het is aan te raden deze kleinere autoband zo snel mogelijk weer te verwisselen met je geplakte of vernieuwde autoband van het normale formaat.